Recenze nového modelu KUGOO M2 PRO

V tomto článku popíšu své první poznatky s novým modelem elektro-koloběžky KUGOO M2 PRO. Toto není reklamní článek, toto je subjektivní recenze nadšeného elektro-koloběžkáře ;-)

Koloběžku jsem začal testovat 4.9.2019, to znamená že moje hodnocení a popis je potřeba brát jako předběžné. Postupně do tohoto článku budu doplňovat a upřesňovat další poznatky. Pokud máte konkrétní dotazy, nebo pokud máte zájem o zkušební jízdu, tak nás neváhejte kontaktovat.

Velice často budu model M2 PRO srovnávat s předchozími modely S1 a S1 PRO (vezměte prosím na vědomí, že S1 není to samé jako S1 PRO).

m2-pro0 

ZAČÍNÁME

Po zakoupení je nutné na koloběžku namontovat řídítka, která jsou v prodejním balení odmontována. Součástí balení je i brašnička s imbusovými klíči a šroubovákem, takže zkompletování koloběžky je otázka minuty. Ovšem je nutno také zkontrolovat pneumatiky - v mém případě byly poloprázdné, takže před první jízdou jsem je dofoukal.

Součástí prodejního balení je samozřejmě také nabíječka na 230V. A jednoduchý návod k použití.

 

KOMUNIKACE S TELEFONEM

Stáhnul jsem si do telefonu aplikaci KUGOO a pokusil jsem se spárovat koloběžku s telefonem. Aplikace koloběžku vidí, ale při pokusu o spárování se aplikace zhroutí. Mám telefon HONOR a z vlastní zkušenosti vím, že HONOR a HUAWEI má problém s mnoha zařízeními přes BlueTooth. Takže jsem vzal z šuplíku starý záložní telefon ARCHOS, nainstaloval jsem aplikaci KUGOO a na první pokus jsem ji spároval s koloběžkou. Jazyk aplikace je v angličtině, čeština zatím chybí. Ale popravdě řečeno nevidím to jako problém a myslím si, že těch pár slovíček většina lidí zná, nebo si je přeloží.

V aplikaci KUGOO je možno měnit následující nastavení koloběžky:

  • přepínání km/mph;
  • měnit intenzitu podsvetlění displeje na koloběžce v rozpětí 12 - 100;
  • nastavit si po jak dlouhé době se má zapnout tempomat v rozmezí 0 - 30 vteřin;
  • nastavit omezení maximální rychlosti v rozpětí 20% - 100%;
  • nastavit rychlost akcelarece v hodnotách Slow, Appropriate a Fast;
  • nastavit sílu brždění v rozpětí 0 - 10 (zatím jsem nezkoušel);
  • vypnout či zapnout keyless start (zatím jsem nezkoušel);
  • vypnout či zapnout svítilnu;
  • zamknout či odemknout koloběžku
  • dále má aplikace tachometr a ukazatel najetých km

V aplikaci je také možnost aktualizace firmware v koloběžce - předpokládám že to by mohlo v budoucnu otevřít možnosti uživatelsky upravených tuningových firmwarů tak jako u koloběžek XIAOMI.

m2-pro12 

PRVNÍ JÍZDA

Co se týče jízdy, tak jsem zatím najel pouze pár desítek kilometrů, a to převážně po cyklostezkách a částečně po polních kamenitých cestách. Vážím cca 115kg a měřím skoro 2 metry.

 

MAXIMÁLNÍ RYCHLOST

Maximální rychlost jsem měřil na úseku dlouhém 600m s převýšením 8m (https://mapy.cz/s/gefamomaga). Teplota byla cca 24 °C, baterie byla nabitá na 83% a foukal mírný vítr z boku.

Při jízdě směrem k převýšení jsem měl max. rychlost cca 23-24 km/h a při jízdě směrem od převýšení jsem měl max. rychlost 28-29 km/h.

Lze předpokládat, že lehčí a nižší řidič než já, dosáhne lepších výsledků.

 

MAXIMÁLNÍ DOJEZD

Já osobně koloběžku používám primárně jako pracovní dopravní prostředek. Zkrátka je to pro mě náhrada za auto na krátké několika kilometrové jízdy, kdy nemá smysl startovat auto, trápit studený motor, stát v kolonách a následně hledat místo k parkování. Typicky se jedná o dojíždění do práce, na nákupy, do hospody, pro dítě do školky, na úřady, atd. atd. Navíc jezdím vždy na nejvyšší rychlostní stupeň, protože pomalá jízda mne nudí. Tímto způsobem mi elektro-koloběžky nahradily cca 60% jízd autem.

V takto popsaném režimu používání je mi celkem lhostejné jestli na jedno nabití ujedu 15 nebo 35 kilometrů. Zkrátka přijedu domů, dám koloběžku do garáže a připojím ji k nabíječce.

Ale chápu, že mnoho uživatelů maximální dojezd zajímá, takže se pokusím jej změřit. To ovšem znamená, že budu muset jet cca 30 km na první rychlostní stupeň (tzn. max. 15km/h) a taková jízda mne opravdu nebaví, takže prosím o strpení :-)

 

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Při jízdě po hladkém povrchu (např. cyklostezka, asfalt, apod.) je v podstatě jedno jestli máte KUGOO S1, nebo S1 PRO, nebo M2 PRO. Jízda je tichá a komfortní.

Ovšem rozdíl v komfortu a hlučnosti je OBROVSKÝ ve chvíli, kdy jedete po horším povrchu (polní/lesní/kamenitá cesta, dlažební kostky, kočičí hlavy, rozbitý asfalt, beton, atd.). Na takových površích je jízda s modely S1 a S1 PRO nepříjemná a hlučná.

Model M2 PRO má výrazně lepší odpružení a navíc vzduchem plněná kola, takže horší povrchy zvládá bez problému, jízda je tichá a pohodlná (bez drncání a klepání zubů) :-) 

Jinými slovy - s modely S1 a S1 PRO jsem při jízdě vyhodnocoval trasy kterými pojedu a často jsem do cíle raději jezdil oklikou, abych se vyhnul místům s horším povrchem.

S modelem M2 PRO tohle neřeším a jedu rovnou k cíli bez ohledu na to, jaký je povrch.

EDIT: Vzduchem plněná kola mají samozřejmě i své nevýhody - mám za sebou první defekt a návštěvu pneuservisu. Píchnul jsem přední kolo. Technik v pneuservisu elektro-koloběžku přezouval poprvé v životě, ale byl statečný a společně jsme zvládli demontovat přední kolo, sundat plášť a vyndat duši během cca 10ti minut. Následovalo zalepení díry a montáž zpět. Takže po cca 30ti minutách jsem mohl odjet. To všechno šlo udělat i bez toho, aby se musel odpojovat kabel od motoru. 

m2-pro6 

Práce s plynem je u modelu M2 PRO jemná, jízda není trhaná a není problém jet "krokem", tzn. udržovat rychlost 4 - 6 km/h - tzn. typická jízda po chodníku, když se potřebuji proplétat mezi chodci. Ovšem nevýhodou pro mě osobně je to, že ve srovnání s modelem S1 je akcelerace pozvolná a delší dobu mi trvá, než dosáhnu požadované vyšší rychlosti.

V tomto ohledu je starší model S1 lepší - akceleruje jako blesk a mnohem dříve dosahuje vyšší a maximální rychlosti. Ovšem je nutno podotknout, že ten kdo nemá osobní srovnání s modelem S1, tak si toho nevšimne.

Ten kdo má zkušenost s modelem S1 PRO, tak nejspíše překvapený nebude. Model M2 PRO je subjektivně podobně "líný" jako model S1 PRO.

EDIT: Měním názor - M2 PRO je línější než S1 PRO.

 

Brzda je u modelu M2 PRO skvělá. Vlastně se jedná o 3 brzy. Zadní brzda je kotoučová a ovládá se páčkou na levém řidítku (jako u klasického kola). Přední brzda je elektronická a pokud to chápu správně, tak se aktivuje společně se zadní kotoučovou brzdou - tzn. pokud stisknu brzdící páku, tak současně se zadní kotoučovou brzdou začne brzdit i přední elektronická brzda (čímž zároveň dochází k rekuperaci el. energie). Úroveň síly brzdného účinku přední brzdy (rekuperace) je možno nastavit v aplikaci KUGOO na telefonu. (Toto ještě musím důkladněji otestovat a doplnit)

No a nakonec tady máme ještě zadní mechanickou brzdu - tzn. v případě opravdu kritické situace si můžu pomoci sešlápnutím zadního blatníku (stejně jako u modelů S1 a S1 PRO).

m2-pro1 

KONSTRUKCE

Konstrukce je jedním slovem bytelná. Opticky koloběžka vypadá mnohem těžší, než ve skutečnosti je.  Výrobce uvádí, že byl použitý letecký hliník. To já samozřejmě nepoznám, ale faktem je že opravdu vypadá pevně, nic se neklepe, řídítka nemají vůli. Jediný rušivý zvuk při jízdě po špatném terénu je takové tichoučké cinkání - domnívám se že je to péro, které jsem špatně nasadil, když jsem po rozbalení poprvé nasazoval řídítka (toto ještě ověřím a doplním). Když už jsem u řídítek, tak rukojeti řídítek (gripy) jsou z dobrého materiálu, neprotáčejí se a velice dobře se mi drží.

Co se týče nášlapu na nohy, tak ten je po celé ploše potažen protiskluzovou gumou. To se mi moc líbí, protože v případě zašpinění se lehce utře.

U modelů S1 a S1 PRO je na stupátku nalepený protiskluzový "šmirgl" papír, který se po čase zašpiní blátem, nebo se může začít drolit či trhat, což nevypadá moc pěkně. Samozřejmě je možné jej strhnout a nalepit nový, ale protiskluzová guma je podle mého názoru lepší a trvalejší řešení.

Užitná plocha nášlapu u modelu M2 PRO je větší než u modelů S1 a S1 PRO - tzn. že nohy nejsou stísněné. 

EDIT: Velikost nášlapu u M2 PRO je 17 x 49 cm a velikost nášlapu u S1 a S1 PRO je 14,5 x 42,5 cm.

Výška řídítek není nastavitelná! Řídítka jsou napevno a od nášlapné plochy jsou cca 97 cm vysoko - tzn. jsou v podstatě stejně vysoko, jako je to u modelů S1 a S1 PRO. Já při své výšce (198 cm) jsem na hraně použitelnosti – nemusím se sice nijak výrazně krčit, ale při delší jízdě (v řádu desítek km na jeden zátah) bych asi musel občas zastavit a protáhnout se…

Stojánek u M2 PRO mi připadá větší a koloběžku jde postavit rychle a jednoduše. U modelů S1 a S1 PRO musím občas při použití stojánku na křivém povrchu koloběžku poposunout, aby stála v takovém úhlu, že se nepřeváží.

Na levém řídítku je umístěný mechanický zvonek, který mi připadá praktičtější než elektronický „pípák“ u modelů S1 a S1 PRO. Přinejmenším je při jízdě lépe ovladatelný a je lépe slyšet.

 

SKLÁDÁNÍ A ROZKLÁDÁNÍ

Skládání modelu M2 PRO je velice jednoduché a je dokonce jednodušší, než tomu bylo u modelů S1 a S1 PRO. Není potřeba nohou mačkat páčku a následně trhnout řídítky. U modelu M2 PRO se pouze rukou uvolní povolovací zámek, sklopí se rameno s řídítky dolů, poté se povolovací zámek rukou opět zamkne a může se odejít s koloběžkou v ruce. Rychlost složení koloběžky je podle mého názoru stejná u všech tří modelů (cca 2 - 3 vteřiny), ale u M2 PRO je to zkrátka jednodušší.

Nevýhodou pro někoho může být to, že u modelu M2 PRO nejdou sklopit i rukojeti (gripy) řídítek tak jako u modelů S1 a S1 PRO. Tím pádem je tento nový model o trochu hůře skladnější a ve složeném stavu se s ním o trochu hůře manipuluje. Pro úplnost dodávám, že v případě potřeby je možno řídítka odmontovat celá tak, že se vyšroubují dva imbusové šrouby a odpojí konektor. Toto řešení zabere cca minutu a je to vhodné řešení pokud koloběžku například ukládám do kufru auta a chci mít co nejvíce prostoru na další zavazadla. Ovšem není to řešení na to, když chci jít se složenou koloběžkou třeba do autobusu, do vlaku, do kanceláře, apod.

m2-pro9 

PERIFERIE

Osvětlení - vpředu na řídítkách je LED svítilna, kterou je možné zapnout manuálně stisknutím tlačítka, nebo v aplikaci v telefonu. Účinnost LED světla dodatečně otestuji v noci a doplním do této recenze jak svítí. Zadní červené světlo už není na zadním blatníku, ale namísto toho je umístěné na zadní části nášlapu (z obou stran). Při brždění světélko bliká.

Displej - je jednoduchý, černobílý a zobrazuje pouze základní informace - aktuální rychlost, úroveň nabití baterie, rychlostní režim (1, 2, SPORT) a ikonky zapnutého světla, komunikace BT s telefonem. Vše se ovládá jedním jediným tlačítkem, které je na pravém boku displeje.

Oproti modelům S1 a S1 PRO není displej barevný a zobrazuje méně informací, ale to mně osobně moc nevadí. Údaje které potřebuji na něm jsou.

m2-pro2 

m2-pro5

 

PŘEDBĚŽNÝ ZÁVĚR

Model KUGOO M2 PRO mi připadá jako ideální dopravní prostředek pro běžné městské a příměstské cestování. Díky skvělému odpružení je možné jej používat i pro výlety v mírně náročném terénu jako jsou například polní cesty, kamenité cesty, dlažební kostky, apod. 

Podrobnější hodnocení doplním po delším testování...

 

ZAŠKATULKOVÁNÍ ;-)

Napadá mne jedno přirovnání ke koním ;-)

Model KUGOO M2 PRO je jako valach - je klidný, rozvážný a dobře vychovaný, dělá dobře svoji práci a přepravuje svého jezdce v pohodě, v klidu, s rozvahou, beze spěchu a relativně bezpečně...

Model KUGOO S1 je jako hřebec - je rychlejší a divočejší, jízda ne něm je méně komfortní a jezdec si jej musí zkrotit...

Model KUGOO S1 PRO je něco mezi tím  - tzn. je klidný a rozvážný, jezdce přepravuje beze spěchu, ale je potřeba jej vychovat...

Nejsem odborníkem na koně, takže se omlouvám pokud jsem použil špatné přirovnání. Takhle to zkrátka vnímám :-)